2013+ Ford Escape Forum banner

(How-To) Change Sync3 MY20 Nav US -> PL (EU)

Tags
4g sync3
16K views 45 replies 11 participants last post by  TxF  
#1 · (Edited)
Deze thread gaat over het converteren van Sync3 MY20 Nav US -> PL (of een andere EU-taal). Hij is gestart voordat SyncRenovation beschikbaar was, dus voordat deze MY20 APIM's veilig opnieuw geformatteerd konden worden. De procedure/methode hieronder verwijst dus naar de oudere, "handmatige" methode om US-pakketten te verwijderen en EU-pakketten toe te voegen. De methode bestaat uit zes stappen. Omdat SyncRenovation nu bestaat, kunnen we stap 2 tot en met 5 vervangen door SyncRenovation, waardoor er slechts drie stappen overblijven (jailbreak, herformatteren en configureren). Als je dit wilt doen, ga dan naar deze post.

Oude methode hieronder.

Voor de conversie van Sync3 MY20 Nav US -> PL (waarschijnlijk elke andere EU-taal, denk ik), hier een verkorte "todo"-lijst:

1. Jailbreak (FMods) plus FMods Installer Daemon en FMods Tools
2. Verwijdering van Gracenotes (Syn3 Updater)
3. Verwijderen van US/NA-kaarten en navigatiestemmen (Navigation Data Remover)
4. Huidige ENH_DAB 1U5T-14G658-xxx en VOICE 5U5T-14G391-xxx pakketten voor Europa vinden en installeren op Sync3
5. Een subset van EU-kaarten, navigatiestemmen en de kaartlicentie downloaden, installeren met Maps Updater
6. ACM, IPC en APIM opnieuw configureren met Forscan en vervolgens je taal inschakelen in het Sync-menu

Geen garanties voor iets, het werkte voor mij in Escape 2020 Titanium met Sync 3.4 (EU-kaarten met snelheidslimieten, Poolse turn-by-turn navigatiestem, Poolse spraakherkenning, FM-tuning elke 50 MHz, RDS, zenderlogo's).
Ik heb meer gedetailleerde informatie in het Pools, waarin ruimteproblemen worden beschreven, maten worden vermeld, met links naar tools etc. Ik heb het op een Pools forum geplaatst.fordclubpolska.org, maar de post verdween op mysterieuze wijze binnen 30 minuten, en voorlopig lijken de moderators niet bereid om te antwoorden waarom. Pecunia non olet, denk ik (er zijn veel aanbiedingen als je wilt betalen om dit werk voor je te laten doen).
Kan dat ook in het Engels doen, als iemand geĂŻnteresseerd is.

#2 ·
Voor de conversie van Sync3 MY20 Nav US -> PL (waarschijnlijk elke andere EU-taal, denk ik), hier is een verkorte "todo"-lijst:

4. Huidige ENH_DAB 1U5T-14G658-xxx en VOICE 5U5T-14G391-xxx pakketten voor Europa vinden en installeren op Sync3
5. Een subset van EU-kaarten, navigatiestemmen en de kaartlicentie downloaden, installeren met Maps Updater
6. ACM, IPC en APIM herconfigureren met Forscan en vervolgens uw taal inschakelen in het Sync-menu

Geen garanties voor iets, het werkte voor mij in Escape 2020 Titanium met Sync 3.4 (EU-kaarten met snelheidslimieten, Poolse turn-by-turn navigatiestem, Poolse spraakherkenning, FM-tuning elke 50 MHz, RDS, zenderlogo's).
Ik heb meer gedetailleerde informatie in het Pools, waarin ruimteproblemen worden beschreven, maten worden vermeld, met links naar tools etc. Ik heb het gepost op het Poolse forum.fordclubpolska.org, maar de post verdween op mysterieuze wijze binnen 30 minuten, en voorlopig lijken de moderators niet bereid te antwoorden waarom. Pecunia non olet, denk ik (er zijn veel aanbiedingen als je wilt betalen om deze klus voor je te laten doen).
Kunt u de procedure in het Pools beschrijven? Heeft u het met Forscan gedaan? Kunnen we via PM contact met u opnemen?

#4 · (Edited)
Sync3 MY20 Nav US -> PL/EU

De onderstaande informatie is een poging om alle informatie die nodig is om een US Sync MY20 (zoals in Escape 2020 en nieuwer, Sync 3.4) in Europa te gebruiken, met EU-kaarten, eigen landstemmen en Europese radiostationlogo's, op één plek te verzamelen.
Het hebben van aangepaste navigatiesystemen voor auto's met Android Auto en CarPlay is nu misschien niet cruciaal. Toch is dit een bron van informatie over snelheidslimieten, dus het is nodig om de limiet op uw dashboard te zien, en het maakt het ook mogelijk om IACC (Intelligent Adaptive Cruise Control) te gebruiken, waardoor een huidige snelheidslimiet de snelheid is waarop de cruise control zich richt - hulde aan @alaska360 voor het mogelijk maken van het gebruik ervan op 2020 Escapes). Het is ook cruciaal voor ISA (Intelligent Speed Assistance), waardoor een huidige snelheidslimiet actief is voor de snelheidsbegrenzer, als u de functie kunt inschakelen, dat wil zeggen als u de LIM-knop heeft).

Disclaimer: alles hieronder is geen stapsgewijze handleiding, het is een verzameling informatie. U moet weten wat u doet en dat op eigen verantwoordelijkheid doen. Er kunnen andere manieren zijn om er te komen (zoals zonder jailbreak?), hoewel "het werkt voor mij" - wat hieronder staat is een bewerkte versie van wat voor mij is gelukt (bewerkt, omdat ik het bijvoorbeeld in een andere volgorde heb gedaan, maar deze is beter om meer kaarten etc. te passen)
De mijne was Escape 2020 Titanium (andere uitvoeringen hebben mogelijk niet alle functionaliteiten) op versie 22251. Het zou ook moeten werken op 23188 (ik heb na dit alles een upgrade naar 23188 gedaan, hier zeggen ze dat jailbreak ook op 23188 werkt: FMods Latest Syn3 Version).
Dit is gedaan om US-gegevens/stemmen te wijzigen in het Pools, maar de procedure zelf zou precies hetzelfde moeten zijn voor andere EU-landen, alleen op een bepaald moment een ander navigatiestemmenpakket nemen. Dat wil zeggen, totdat uw taal tot de EU-stemmen behoort in het 1U5T-14G658-xxx-pakket en navigatiestemmen in de 4U5T-14G422-Bxx-pakketten (de laatste zijn: Tsjechisch, Engels, Fins, Frans, Duits, Italiaans, Noors, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Zweeds, Turks).

Twee dingen moeten worden uitgelegd als we het hebben over Sync3 in Escape 2020 en nieuwer. Ten eerste zijn het "MY20" APIM's, wat betekent dat ze niet opnieuw kunnen worden geformatteerd met de reformat-tool van CyanLabs (merk op dat voor oudere APIM's ook het risico bestaat dat sommige een nieuwere flash hebben, bijvoorbeeld als gevolg van recalls/service, zoals opgemerkt op het Poolse forum.fordclubpolska.org door gebruiker tedi_k), wat eerder de beste manier was om US APIM naar EU te converteren. Dit kan in de toekomst veranderen als er een nieuwe reformatter verschijnt (de oude lijkt te zijn gelekt van Ford, aangezien dit hun tool is)

Opmerking: deze tool bestaat al, dit is SyncRenovation (Universal Reformat. Een nieuwere versie van deze procedure die deze tool gebruikt (minder dingen om te doen) staat in deze post.

Het tweede punt is dat US APIM's nog steeds 32 GB flash hebben en EU's 64 GB. Dit maakt het onmogelijk om alle EU-kaartenpakketten naar een US Sync te pushen - de /fs/images-partitie, waar deze gegevens naartoe gaan, heeft 25 GB. De nieuwste F12 EU-kaarten zijn alleen al ongeveer 22 GB. Basisstemmenpakket moet er ook zijn (2 GB), evenals navigatiestemmenpakket (4 GB voor CZ+PL+RU). Je hebt ook ongeveer 2 GB vrij nodig, omdat deze partitie wordt gebruikt tijdens de installatie van pakketten (zoals een Sync3-software-upgrade). Met andere woorden, als je het niet erg vindt dat de Sync tegen je praat (en ook niet dat je tegen de Sync praat), zou je kunnen proberen alle Europese kaarten te passen en alle snelheidslimietgegevens te hebben (ik heb niet geprobeerd om het basisstemmenpakket te verwijderen, maar Syn3 Updater heeft een optie om een basispakket alleen in het Engels te installeren, dat 250 MB heeft, dus het zou goed moeten zijn samen met 22 GB aan kaartgegevens). Stationlogopakket gaat ook naar /fs/images, hoewel het slechts 70 MB is, dus het is niet waarschijnlijk dat het de kameel breekt.

De installatie van het Sync3-pakket gebeurt meestal met behulp van een met ExFat geformatteerde pendrive, met een "SyncMyRide"-directory en een "autoinstall.lst"-bestand (het bestand zelf staat in de hoofdmap van de pendrive). Dit bestand bevat installatieregels voor de Sync, met behulp van bestanden die in "SyncMyRide" zijn geplaatst. Als het bestand een paar secties heeft, kan Sync3 zichzelf tijdens de installatie opnieuw opstarten en moet de pendrive dan in de USB blijven (we zullen het hier niet gebruiken, dus we moeten de pendrive bij de Sync3-reset eruit halen).
Na de jailbreak kan de pendrive een "SyncMyMod"-directory hebben, en als er een "autoinstall.sh"-bestand in staat, wordt deze uitgevoerd. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt door "Navigation Data Remover" of "Maps Updater" (meng beide methoden niet).

Vereisten: een paar pendrives (gemakkelijker dan met slechts één), een gelicentieerde Forscan en een interface (bijvoorbeeld vLinker FS USB).

De "todo"-lijst:

4. ENH_DAB 1U5T-14G658-xxx en VOICE 5U5T-14G391-xxx pakketten voor Europa vinden en installeren op Sync3
5. Een subset van EU-kaarten, navigatiestemmen en de kaartlicentie downloaden en installeren met Maps Updater
6. ACM, IPC en APIM opnieuw configureren met Forscan en vervolgens uw taal inschakelen in het Sync-menu

In het effect:
  • Europese kaarten op het navigatiescherm, u kunt navigeren naar een EU-adres
  • snelheidslimietinformatie voor een huidige weg
  • gelokaliseerd dashboard en de Sync
  • gelokaliseerde stemmen, inclusief turn-by-turn navigatie
  • gelokaliseerde spraakherkenning (interactie met de navigatie, radio etc.)
  • FM-radio: mogelijkheid om de frequentie in te stellen op elke 50 MHz (.00, .05, .10, .15 etc.)
  • RDS: weergave van de naam van een huidige radiozender (of wat de zender op deze plaats uitzendt), TA-optie
  • weergave van het logo van een huidige zender (niet voor niche-zenders, maar de belangrijkste zijn er)

Ad1. Handige links:

Ad2. Syn3 Updater: Syn3 Updater - CyanLabs

In het tabblad "Hulpprogramma's" biedt Syn3 Updater aan om "Gracenotes Removal USB te maken".
Gracenotes zijn covers en metadata voor mediabestanden. Het bestand "gracenotes.img" is ca. 1 GB op de /fs/images-partitie.

Ad3. Handige link: Navigation Data Remover

Na deze stap toont Sync dat de navigatie niet goed werkt (geen wonder, het heeft geen gegevens).
Vrije ruimte kan worden gecontroleerd met het interrogator-hulpprogramma - Syn3 Updater, tabblad "Hulpprogramma's", "Interrogator USB maken". Na gebruik bevat de uitvoer-XML informatie over de beschikbare ruimte op de /fs/images-partitie (dit kan later ook handig zijn).

Ad4. Link voor bestanden op ford.com: http://ivsu.binaries.ford.com/swparts/ (u moet een pakketnaam toevoegen aan de URL)
Database met pakketten bij CyanLabs, waar de pakketten kunnen worden gezocht/gefilterd (het linkt rechtstreeks naar de bestanden die door Ford worden gedeeld): SYNC 3 APIM Software (IVSU) Database - CyanLabs

Het ENH_DAB-pakket bevat radiostationlogo's, één pakket voor EU- en ROW-regio's, momenteel is dit 1U5T-14G658-AH. Na installatie verschijnt dit als "station_logos.img" op de /fs/images-partitie.
Het VOICE-pakket bevat stemmen, de "voice.img" vervangt de originele. Voor Europa is het derde deel van het nummer "A", de huidige pakketversie is 5U5T-14G391-AT.
Ik heb beide bestanden gedownload, geplaatst in de directory "SyncMyRide" en handmatig het bestand "autoinstall.lst" gemaakt (het bestand zelf moet in de hoofdmap op de pendrive staan):

;-----
; ENH_DAB en VOICE EU

[SYNCGen3.0_ALL]
Item1 = 1U5T-14G658-AH
Open1 = SyncMyRide\1U5T-14G658-AH_1644006443000.TAR.GZ
Item2 = 5U5T-14G391-AT
Open2 = SyncMyRide\5U5T-14G391-AT_1660763323000.TAR.GZ
Opties = AutoInstall
;-----

Ad5. Handige links:

Waarschuwing: het installeren van kaarten duurt veel tijd (30 minuten en meer), het moet gebeuren met de motor aan (pas op voor de inactiviteitstijd!) of met de auto aangesloten op een 12V-voedingsbron.

Het voordeel van Maps Updater is dat we geen .tar.gz op de pendrive plaatsen, maar dat we daar al gecomprimeerde gegevens plaatsen - dit is sneller en het neemt geen Sync3-ruimte in beslag voor tijdelijke bestanden.
Syn3 Updater helpt bij het identificeren van de bestanden die u nodig heeft. In de configuratie moet u Regio: Europa specificeren en als Nieuwe versie: Regio ook Europa en "Alleen kaarten bijwerken" kiezen. Kies vervolgens de nieuwste versie en u krijgt de kaartpakketlijst. Voor "14G421"-pakketten is het laatste deel van het nummer regio, subregio en versie. Noord-Amerika begint met "A", Europa begint met "B". Momenteel is de nieuwste EU-versie F12, dat is "K" als de derde letter. Subregio's zijn (de onderstaande lijst is samengesteld met behulp van Tutorial: Current EU Maps Installation on US Imported Vehicles (Cyanlabs), aangevuld met details van mijn F12-installatie):

1U5T-14G421-BAK - vereist, EU_Common - map_comn.img (3,5 GB)
1U5T-14G421-BBK - vereist, EU_Map_ext - map_ext.img (1,3 GB)
1U5T-14G421-BCK - Denemarken, Finland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, IJsland, Noorwegen, Zweden - map_eunuk.img (2,6 GB)
1U5T-14G421-BDK - Spanje, Portugal, Gibraltar - map_eulb.img (1,6 GB)
1U5T-14G421-BEK - Frankrijk, Andorra, Monaco, Zwitserland - map_eufr.img (2,4 GB)
1U5T-14G421-BFK - Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland (Holland), Polen, Slowakije - map_euc.img (3,6 GB)
1U5T-14G421-BGK - Albanië, Bosnië en Herzegovina, Griekenland, Kroatië, Montenegro, Servië, Macedonië, Malta, Slovenië, San Marino, Turkije, Vaticaan, Italië - map_eus.img (3,4 GB)
1U5T-14G421-BHK - Bulgarije, Wit-Rusland, Estland, Litouwen, Letland, Kazachstan, Roemenië, Rusland, Oekraïne - map_eue.img (4,1 GB)
1U5T-14G421-BJK - Cyprus - map_eucy.img (41 MB)

En de stemmen ("14G422"-pakketten):

4U5T-14G422-BAK - Engels, Frans, Duits - voice_nav_euegfd.img (5,2 GB)
4U5T-14G422-BBK - Italiaans, Portugees, Spaans, Turks - voice_nav_euspit.img (5 GB)
4U5T-14G422-BCK - Tsjechisch, Pools, Russisch - voice_nav_eucpr.img (4 GB)
4U5T-14G422-BDK - Fins, Zweeds, Noors - voice_nav_eudnsf.img (4,7 GB)

Daarnaast:

1U5T-14G424-BM - de licentie

Plaats Maps Updater op de pendrive, dit wordt "autoinstall.sh" in de directory "SyncMyMod". Pak vervolgens (bijvoorbeeld met 7-zip) interessante pakketten uit naar "SyncMyMod\packages" - bijvoorbeeld subregio "BFK" uit het bestand "1U5T-14G421-BFK_1682467908000.TAR.GZ" (gedownload met Syn3 Updater van CyanLabs) plaatsen we "map_euc_new.img" en "Version.der" bestanden in de directory (!) "SyncMyMod\packages\1U5T-14G421-BFK". Denk ook aan het licentiepakket.

In mijn geval heb ik BCK (VK en Noord-Europa) en BHK (Bulgarije, Roemenië en Oost-Europa) overgeslagen en met BCK-stemmen heeft mijn /fs/images 3,5 GB vrij.

Ad6. Forscan gebruiken:

(voordat u wijzigingen aanbrengt, moet u uw huidige "asbuilt" opslaan in een bestand als back-up)
  • ACM: stel "Tuner region value" in op "Europa"
  • IPC: stel "Landcode" in op uw land (bijvoorbeeld "PL")
  • APIM: stel "Radio Tuner Type" in op "RDS (EUR, APA, SA)" en "Landcode" op uw land (bijvoorbeeld "PL")

Hier is de Forscan-webpagina: forscan.org

Na een volledige APIM-herstart (soft reset) zou het Sync3-menu Europese talen moeten hebben (deze zijn hier ingesteld voor zowel Sync3 als het dashboard/cluster).
De soft reset kan worden gedaan door Seek Right en Radio Power langer dan 5 seconden ingedrukt te houden (u kunt meer informatie vinden over het resetten van Sync in een CyanLabs-gids voor dit onderwerp).

#5 · (Edited)
Nu Universal Reformat beschikbaar is, moet het mogelijk zijn om het te gebruiken voor het opnieuw formatteren van Sync3 MY20 en het installeren van alleen benodigde/gevraagde pakketten. Het heeft nog steeds eerst jailbreaking nodig. Uiteindelijk zou het resultaat vergelijkbaar moeten zijn, waarbij het opnieuw formatteren een schoner systeem oplevert zonder restjes. Omdat ik al een werkend systeem heb, ben ik tevreden met wat ik heb.

Plotus besloot echter deze route te volgen, en dus is een nieuwere versie van de bovenstaande procedure met behulp van SyncRenovation in dit bericht te vinden.

#6 · (Edited)
Enkele details verduidelijken (beantwoorden van vragen die ik heb gekregen):
- stap 6, dat is herconfiguratie in Forscan, kan voor anderen, na anderen of helemaal niet gedaan worden. Het gaat over het veranderen van de taal en is niet vereist voor de auto om specifieke kaarten te gebruiken (het kan wel de manier veranderen waarop sommige namen worden weergegeven en hoe ze worden ingevoerd)
- stap 3, zenderlogo's en EU-stemmen, is ook onafhankelijk. Als je deze bestanden installeert, heb je de functionaliteiten. Zo niet, dan zijn er geen zenderlogo's en/of nationale stemmen. Kaarten zelf werken wel.

#7 ·
De stem in mijn '11 VW JSW TDi was in het Duits. Zou het zo gelaten hebben als ik me genoeg Duits van de middelbare school en universiteit herinnerde. 🙂

De dealer heeft het naar het Engels veranderd.

#8 ·
De stem op mijn '11 VW JSW TDi was in het Duits. Zou het zo gelaten hebben als ik me genoeg Duits van de middelbare school en universiteit herinnerde. 🙂

De dealer heeft het veranderd in het Engels.
Op mijn basisschool leerden ze me Russisch. Geen nut, tenzij ik in een tank wil rijden :)

#10 ·
Hoi,
Heb je een stapsgewijze handleiding gemaakt om dit te doen? Ik heb de taal al veranderd in het Pools en de radiofrequentie, maar als ik alles hierboven lees, denk ik dat het veel moeilijker is. Bedankt voor je hulp.
Ik heb hierboven ook in het Pools. Ik heb geen meer gedetailleerde stapsgewijze handleiding, omdat er veel details in overweging moeten worden genomen, en meestal wordt dit ergens anders beschreven - zoals het geen zin heeft om hier jailbreaking te beschrijven. Vraag gerust vragen als je hulp nodig hebt.

#13 · (Edited)
Om te updaten naar nieuwere kaarten (zoals F13) kunt u gewoon Navigation Data Remover (stap 3) gebruiken en vervolgens de gekozen pakketten installeren met Maps Updater (stap 5).
Update voor pakket-ID's en -groottes voor F13-kaarten:

1U5T-14G421-BAL - vereist, EU_Common - map_comn.img (3,45 GB)
1U5T-14G421-BBL - vereist, EU_Map_ext - map_ext.img (1,25 GB)
1U5T-14G421-BCL - Denemarken, Finland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, IJsland, Noorwegen, Zweden - map_eunuk.img (2,46 GB)
1U5T-14G421-BDL - Spanje, Portugal, Gibraltar - map_eulb.img (1,60 GB)
1U5T-14G421-BEL - Frankrijk, Andorra, Monaco, Zwitserland - map_eufr.img (2,45 GB)
1U5T-14G421-BFL - Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slowakije - map_euc.img (3,41 GB)
1U5T-14G421-BGL - Albanië, Bosnië & Herzegovina, Griekenland, Kroatië, Montenegro, Servië, Macedonië, Malta, Slovenië, San Marino, Turkije, Vaticaan, Italië - map_eus.img (3,00 GB)
1U5T-14G421-BHL - Bulgarije, Wit-Rusland, Estland, Litouwen, Letland, Kazachstan, Roemenië, Rusland, Oekraïne - map_eue.img (3,78 GB)
1U5T-14G421-BJL - Cyprus - map_eucy.img (41 MB)

4U5T-14G422-BAL - Engels, Frans, Duits - voice_nav_euegfd.img (5,09 GB)
4U5T-14G422-BBL - Italiaans, Portugees, Spaans, Turks - voice_nav_euspit.img (4,91 GB)
4U5T-14G422-BCL - Tsjechisch, Pools, Russisch - voice_nav_eucpr.img (3,83 GB)
4U5T-14G422-BDL - Fins, Zweeds, Noors - voice_nav_eudnsf.img (4,50 GB)

1U5T-14G424-BN - de licentie

Merk op dat het mogelijk is om Maps Updater te gebruiken zonder het vooraf te laten gaan door de remover, hoewel voor Sync3 om de juiste kaartversie weer te geven, de oude "/fs/rwdata/NAV/map_version" verwijderd moet worden (zodat Sync3 deze kan updaten met nieuwe informatie). Het is een onderdeel van wat Navigation Data Remover doet, dus het is gewoon makkelijker/schoner/veiliger om het te gebruiken voordat u nieuwe pakketten uploadt.

(Trouwens, het bestand "map_version" lijkt een bestand van 32 bytes te zijn met alleen een ASCII-tekenreeks gevolgd door nullen)

#15 ·
#17 ·
Voor de conversie van Sync3 MY20 Nav US -> PL (waarschijnlijk elke andere EU-taal, denk ik), hier is een verkorte "todo"-lijst:

4. Het vinden van huidige ENH_DAB 1U5T-14G658-xxx en VOICE 5U5T-14G391-xxx pakketten voor Europa en het installeren ervan op Sync3
5. Het downloaden van een subset van EU-kaarten, navigatiestemmen en de kaartlicentie, het installeren ervan met Maps Updater
6. Het herconfigureren van ACM, IPC en APIM met Forscan en vervolgens uw taal inschakelen in het Sync-menu

Ik heb meer gedetailleerde informatie in het Pools, waarin ruimteproblemen worden beschreven, maten worden vermeld, met links naar tools etc. Ik heb het gepost op het Poolse forum.fordclubpolska.org, maar de post verdween op mysterieuze wijze binnen 30 minuten, en voorlopig lijken de moderators niet bereid te antwoorden waarom. Pecunia non olet, denk ik (er zijn veel aanbiedingen als je wilt betalen om deze klus voor je te laten doen).
Hoi. Ik ben een nieuweling op het forum. Ik heb sync 3 us geĂĽpdatet en het programma van cyanlab gedownload samen met de eu-kaarten. Helaas heb ik nog steeds geen Poolse taal beschikbaar. Ik vraag om informatie over hoe ik dit kan toevoegen. Bij voorbaat dank.

#24 · (Edited)
Sync3 MY20 Nav US -> PL/EU, de gemakkelijkere manier

Het converteren van Sync3 MY20 Nav US naar EU komt neer op het vervangen van US-kaart- en stem-pakketten door EU-pakketten, en vervolgens het wijzigen van de configuratie van modules (bijv. met Forscan). Er zijn twee gerelateerde problemen.
Ten eerste zijn de US nav-eenheden 32 GB en de EU nav-eenheden 64 GB. We passen niet alle EU-gegevens op een US-eenheid, dus we moeten een keuze maken van wat we kunnen verwijderen.
Ten tweede kan dit het gemakkelijkst worden gedaan door de eenheid opnieuw te formatteren en de juiste pakketten erop te plaatsen. Het probleem is dat dit vroeger werd gedaan (bijv. door geweldige Cyanlabs-tools) met het Ford-herformatteerhulpprogramma (pakket 1U5T-14G386-CB), maar MY20 APIM's (in het algemeen is APIM de Sync3-eenheid) werden uitgerust met nieuwe chips, die niet werden herkend door het hulpprogramma en het gebruik hiervan de eenheid brickte. Gelukkig heeft bigunclemax op fmods.net een gewijzigde reformatter (ondertekend door bigunclemax, Sanek2033, IgorStr. en Au{R}oN) uitgebracht, die kan werken met MY20 APIM's. Dit is de SyncRenovation (Universal Reformat). Hoewel dit geen originele door Ford ondertekende software is, moeten we eerst de Sync3 jailbreaken om het te kunnen gebruiken.
(merk op dat bigunclemax ook een GitHub-pagina heeft voor het flashen/repareren van gebrickte Sync3-eenheden, en hier is ook EtoTen's project om APIM buiten de auto te starten, terwijl we toch bezig zijn)
Voor de oudere MY20-methode zonder opnieuw formatteren (en voor wat extra informatie), kijk hier.
Omdat ik alles eerder met de oudere methode heb gedaan, is de nieuwe methode uitgevoerd door Plotus (op Escape 2022 PHEV) - bedankt voor het delen van de ervaring (en de screenshots:)

De gebruikelijke uitroeptekens moeten volgen: je moet weten wat je doet, en je doet dat op eigen verantwoordelijkheid.
De hier gegeven informatie is een reeks hints, je moet de stappen begrijpen.
Tijdens de procedure wordt Sync3-software geĂŻnstalleerd, dus je zou kunnen beginnen met een andere versie die je kunt jailbreaken (waarvan je weet dat deze kan worden geĂĽpgraded naar 3.4.23188), maar om veilig te zijn, kun je de Sync3 het beste eerst naar 3.4.23188 brengen.

Dit is gedaan om US-gegevens/stemmen te wijzigen in het Pools, maar de procedure zelf is precies hetzelfde voor andere EU-landen, alleen andere kaarten en navigatiestempakketten op een bepaald moment. Dat wil zeggen, natuurlijk, totdat uw taal tot de EU-stemmen behoort in het pakket 1U5T-14G658-xxx en navigatiestemmen in de pakketten 4U5T-14G422-Bxx (de laatste zijn: Tsjechisch, Engels, Fins, Frans, Duits, Italiaans, Noors, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Zweeds, Turks).

Wat te doen:
2. Gebruik SyncRenovation (FMods) om Sync3 opnieuw te formatteren en vooraf gedownloade pakketten te installeren
3. ACM, IPC en APIM opnieuw configureren met Forscan en vervolgens uw taal inschakelen in het Sync-menu

Verwachte effecten:
  • Europese kaarten op het navigatiescherm, u kunt navigeren naar een EU-adres
  • snelheidslimietinformatie voor een huidige weg
  • gelokaliseerd dashboard en de Sync
  • gelokaliseerde stemmen, inclusief turn-by-turn navigatie
  • gelokaliseerde spraakherkenning (interactie met de navigatie, radio etc)
  • FM-radio: mogelijkheid om de frequentie in te stellen op elke 50 MHz (.00, .05, .10, .15 etc)
  • RDS: weergave van de naam van een huidige radiozender (of wat de zender op deze plaats uitzendt), TA-optie
  • weergave van het logo van een huidige zender (niet voor niche-zenders, maar de belangrijkste zijn er)

Ad1. Jailbreak (FMods) plus FMods Installer Daemon en FMods Tools

U moet de onderstaande drie links volgen om eerst uw Sync3 te jailbreaken en vervolgens de FMods Installer (Daemon) en de FMods Tools te installeren.

Ad2. SyncRenovation (FMods) gebruiken om Sync3 opnieuw te formatteren en vooraf gedownloade pakketten te installeren

Het eerste wat u hier moet doen, is de pakketten kiezen (en downloaden) die u op uw Sync3 wilt/moet hebben. Daartoe behoort de belangrijkste Sync3-software. Momenteel is dit 3.4.23188 en het pakketnummer is

#25 ·
Hallo, ik heb een vraag over het universele formaat voor sync-renovatie.

ik heb me voorbereid met sync updater, kun je mijn logboek controleren?

ik denk dat de herformatielijst oké is , maar de autoinstallatielijst REFORMAT TOOL - 1u5t-14g386-cb.tar.gz EN

RWDataCleaner TOOL is het oké? of zonder hen zal ik me voorbereiden?

Moet ik de herformatteringstool en rwdatacleaner gebruiken?

Bedankt

Versie: 3.4.23188
Regio: EU
Navigatie: True
Installatiemodus: herformatteren (herformatteren)
Installatiemodus overschreven: True
My20-beveiliging ingeschakeld: Uitgeschakeld / Niet MY20

BESTEMMINGSGEGEVENS
Modus: Schijf
Model: Verbatim STORE N GO USB-apparaat
Afmetingen: 58,2 GB
Bestandssysteem: FAT32
Partitietype: MBR

REFORMAT.LST
VOICE=5U5T-14G391-AT_1660763323000.TAR.GZ
GRACENOTES=4U5T-14G423-AC_1615425645000.TAR.GZ
ENH_DAB=1U5T-14G658-AH_1644006443000.TAR.GZ
APPS=NU5T-14G381-AD_1689364279000.TAR.GZ
MAP_LICENSE=1U5T-14G424-BN_1727700842000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BAL_1723658080000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BBL_1723560114000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BGL_1723602075000.TAR.GZ
VOICE_NAV=4U5T-14G422-BDL_1723746662000.TAR.GZ

AUTOINSTALL.LST
; CyanLabs Syn3Updater 2.13.3.0 Stabiel - herformatteren FORCED Modus - Sync 3.4.23188 EU

[SYNCGen3.0_ALL_PRODUCT]
Item1 = RWDataCleaner TOOL - PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ
Open1 = SyncMyRide\PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ
Item2 = REFORMAT TOOL - 1u5t-14g386-cb.tar.gz
Open2 = SyncMyRide\1u5t-14g386-cb.tar.gz
Options = AutoInstall

BESTANDEN (11)
1u5t-14g386-cb.tar.gz (8,5 MB)
PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ (3,2 KB)
5U5T-14G391-AT_1660763323000.TAR.GZ (1,5 GB)
4U5T-14G423-AC_1615425645000.TAR.GZ (689 MB)
1U5T-14G658-AH_1644006443000.TAR.GZ (57,5 MB)
NU5T-14G381-AD_1689364279000.TAR.GZ (869,8 MB)
1U5T-14G424-BN_1727700842000.TAR.GZ (1,7 KB)
1U5T-14G421-BAL_1723658080000.TAR.GZ (2,5 GB)
1U5T-14G421-BBL_1723560114000.TAR.GZ (539,6 MB)
1U5T-14G421-BGL_1723602075000.TAR.GZ (2,1 GB)
4U5T-14G422-BDL_1723746662000.TAR.GZ (2,1 GB)

#26 ·
Hoi, ik heb een vraag over het universele formaat voor sync renovatie.

ik heb me voorbereid met sync updater, kun je mijn log controleren.

ik denk reformat lijst ok maar autoinstall lijst REFORMAT TOOL - 1u5t-14g386-cb.tar.gz EN

RWDataCleaner TOOL is het ok? of zonder hen zal ik me voorbereiden?

Moet ik reformat tool en rwdatacleaner hebben?

Bedankt

Versie: 3.4.23188
Regio: EU
Navigatie: True
Installatiemodus: reformat (reformat)
Installatiemodus overschreven: True
My20-bescherming ingeschakeld: Uitgeschakeld / Niet MY20

BESTEMMINGSGEGEVENS
Modus: Schijf
Model: Verbatim STORE N GO USB-apparaat
Grootte: 58,2 GB
Bestandssysteem: FAT32
Partitietype: MBR

REFORMAT.LST
VOICE=5U5T-14G391-AT_1660763323000.TAR.GZ
GRACENOTES=4U5T-14G423-AC_1615425645000.TAR.GZ
ENH_DAB=1U5T-14G658-AH_1644006443000.TAR.GZ
APPS=NU5T-14G381-AD_1689364279000.TAR.GZ
MAP_LICENSE=1U5T-14G424-BN_1727700842000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BAL_1723658080000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BBL_1723560114000.TAR.GZ
MAP=1U5T-14G421-BGL_1723602075000.TAR.GZ
VOICE_NAV=4U5T-14G422-BDL_1723746662000.TAR.GZ

AUTOINSTALL.LST
; CyanLabs Syn3Updater 2.13.3.0 Stable - reformat FORCED Mode - Sync 3.4.23188 EU

[SYNCGen3.0_ALL_PRODUCT]
Item1 = RWDataCleaner TOOL - PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ
Open1 = SyncMyRide\PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ
Item2 = REFORMAT TOOL - 1u5t-14g386-cb.tar.gz
Open2 = SyncMyRide\1u5t-14g386-cb.tar.gz
Options = AutoInstall

BESTANDEN (11)
1u5t-14g386-cb.tar.gz (8,5 MB)
PU5T-14G386-BB_1690840002000.TAR.GZ (3,2 KB)
5U5T-14G391-AT_1660763323000.TAR.GZ (1,5 GB)
4U5T-14G423-AC_1615425645000.TAR.GZ (689 MB)
1U5T-14G658-AH_1644006443000.TAR.GZ (57,5 MB)
NU5T-14G381-AD_1689364279000.TAR.GZ (869,8 MB)
1U5T-14G424-BN_1727700842000.TAR.GZ (1,7 KB)
1U5T-14G421-BAL_1723658080000.TAR.GZ (2,5 GB)
1U5T-14G421-BBL_1723560114000.TAR.GZ (539,6 MB)
1U5T-14G421-BGL_1723602075000.TAR.GZ (2,1 GB)
4U5T-14G422-BDL_1723746662000.TAR.GZ (2,1 GB)
Als je my2020 of zelfs 2019 MK4 hebt, gebruik dan geen cyanlabs updater!

#28 · (Edited)
Hallo, ik heb een vraag over het universele Sync-renovatieformaat.
Ik heb het voorbereid met de sync updater, kunt u mijn logboek controleren?
Heb je je Sync3 al gejailbreakt?
Je hebt niet vermeld welke auto het is. Dit is het Ford Escape 4G-forum, dus we kunnen aannemen dat dit een Ford Escape 2020 of nieuwer is. Toch zegt je bestand dat de MY20-bescherming is uitgeschakeld.

Als je het puur hebt over het voorbereiden van een tweede pendrive voor de Universal Sync Renovation, dan beschrijft de procedure in bericht #24 zelf downloadende pakketten, om er zeker van te zijn dat je aan de veilige kant zit. Automatisch downloaden met "Syn3 Updater" (dit is niet "sync updater") maakt een pendrive die je Sync3 zou kunnen bricken, en dit is degene die je ons laat zien. Je moet "autoinstall.lst" en beide tools verwijderen (de originele reformat-tool is gevaarlijk voor MY20, en RWDataClener is gewoon niet nodig als je toch opnieuw formatteert).

Als je je Sync3 niet hebt gejailbreakt en alleen vraagt naar het nemen van snelkoppelingen (of de oude reformat-tool hebt gemengd met Universal Reformat): het converteren van US naar EU in MY20 is niet mogelijk met Syn3 Updater-tools.

#31 ·
Ik heb een jailbreak gedaan en ik heb een Puma my23. Mijn APIM is esn vergrendeld met de ANZ-regio.

En ik vroeg precies om het voorbereiden van een tweede pendrive. Dus ik hoef alleen maar te verwijderen
"autoinstall.lst" en beide tools.

USB 1: Universal_Reformat_(SyncRenovation)_1.0.zip
\SyncMyMod
autoinstall
installation_aborted
installation_completed
MLO
QNX-IFS-REFORMAT
\DONTINDX.MSA
\README.TXT

USB 2:
\reformat.lst
\SyncMyRide
(De SyncMyRide moet de .tar- of .tar.gz-bestanden hebben die door Sync3 Updater zijn gemaakt)

Zo ziet de pendrive eruit, 2 bestanden
View attachment 86915
en dit is de syncmyride map 9 bestanden. Ik denk dat het oké is

View attachment 86916
Trouwens, heb je 32GB of 64GB? Puma is een in Europa gemaakte Ford, ik gok dat ze in Europa 64GB krijgen, misschien zijn ze voor de eenvoud bij 64GB gebleven (kan worden gecontroleerd met de Interrogator-tool van Syn3 Updater).

#41 ·
@wiz043 : Kaartlicentie voor de EU is niet ESN-vergrendeld, dus @kaan_9292 zou in staat moeten zijn om EU-kaarten te installeren, die (zo lijkt het) Turkije wel degelijk dekken. Dit werkt voor US Sync3 Nav-eenheden, zou ook moeten werken voor een ANZ-eenheid.
Gecontroleerd, EU-kaarten dekken het hele gebied van Turkije.

#43 ·
Deze post is een notitie voor mensen die EU-radiostationlogo's gebruiken/zien van het ENH_DAB (OEM 1U5T-14G658-AH) pakket. Het pakket zelf is uit 2022 en een beetje verouderd (er zijn nogal wat stations die er niet in voorkomen, althans in Polen). Er is een FMods-mod die een nieuwere database heeft zoals gedistribueerd met Sync AOS (Sync 5 / Sync Phoenix), dus dit werkt de logo's bij naar 2024 - beschikbaar hier. Een gebruiker van het Poolse Ford-forum (XFrostPL) heeft de FMods-mod/database bovendien uitgebreid met Poolse stationlogo's (vanaf mei 2025) - link naar het forum. Deze mod is hier beschikbaar.

#46 ·
Update voor pakket-ID's en -groottes voor F14-kaarten (bestanden gedateerd februari 2025):

1U5T-14G421-BAM - vereist, EU_Common - map_comn.img (3,45 GB)
1U5T-14G421-BBM - vereist, EU_Map_ext - map_ext.img (1,25 GB)
1U5T-14G421-BCM - Denemarken, Finland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, IJsland, Noorwegen, Zweden - map_eunuk.img (2,46 GB)
1U5T-14G421-BDM - Spanje, Portugal, Gibraltar - map_eulb.img (1,60 GB)
1U5T-14G421-BEM - Frankrijk, Andorra, Monaco, Zwitserland - map_eufr.img (2,43 GB)
1U5T-14G421-BFM - Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland (Holland), Polen, Slowakije - map_euc.img (3,41 GB)
1U5T-14G421-BGM - Albanië, Bosnië & Herzegovina, Griekenland, Kroatië, Montenegro, Servië, Macedonië, Malta, Slovenië, San Marino, Turkije, Vaticaan, Italië - map_eus.img (3,00 GB)
1U5T-14G421-BHM - Bulgarije, Wit-Rusland, Estland, Litouwen, Letland, Kazachstan, Roemenië, Rusland, Oekraïne - map_eue.img (3,78 GB)
1U5T-14G421-BJM - Cyprus - map_eucy.img (41 MB)

4U5T-14G422-BAM - Engels, Frans, Duits - voice_nav_euegfd.img (5,22 GB)
4U5T-14G422-BBM - Italiaans, Portugees, Spaans, Turks - voice_nav_euspit.img (5,07 GB)
4U5T-14G422-BCM - Tsjechisch, Pools, Russisch - voice_nav_eucpr.img (3,93 GB)
4U5T-14G422-BDM - Fins, Zweeds, Noors - voice_nav_eudnsf.img (4,61 GB)

1U5T-14G424-BP - de licentie

map_eufr.img ongeveer 200 MB kleiner geworden, stemmen zijn elk 100-200 MB groter geworden