Lol, we zijn een stelletje eekhoorns...het eerste wat we opmerken is de brandstofmeter. Heeft iemand gemerkt dat de temperatuurmeter op de aanslag staat?
Ik heb een snelle zoekopdracht gedaan om mijn vermoedens te bevestigen. Er zitten eigenlijk twee sensoren op dit voertuig. Eén voor de cilinderkop temperatuur die zijn signaal naar de PCM stuurt en een koelvloeistoftemperatuursensor. Mijn mustang heeft dezelfde opstelling als de meeste nieuwere auto's.
Een cilinderkopsensor wordt doorgaans gebruikt voor PCM-invoer en -regeling omdat deze als nauwkeuriger wordt beschouwd met betrekking tot real-time motortemperaturen die cruciaal zijn voor timing-gebeurtenissen en A/F-verhoudingen. Ik heb nog nooit gezien dat deze wordt gebruikt voor een dashboardmeting. Daar is de koelvloeistoftemperatuursensor in dit geval hoogstwaarschijnlijk voor. .
Ik heb wat dieper gegraven en het blijkt dat de koelventilatoren worden bestuurd door de ECM, wat betekent dat het hoogstwaarschijnlijk de cilinderkopsensorsensor is die de ventilatoren aanstuurt.
Welcome to the BBB Industries, Inc. Technical Service Bulletin and Wiring Diagram tool. This page is currently restricted to registered members. If you would like to become a member, please click here to register for an account. If you have an account already and are...
www.bbbind.com
De koelvloeistoftemperatuursensor is hoogstwaarschijnlijk alleen voor de meter. Het is een twee-draads sensor, dus hij is heel gemakkelijk te testen. Bij kamertemperatuur moet hij een zeer lage weerstand hebben. Die weerstand neemt toe naarmate de sensor opwarmt. Die toename van de weerstand wordt vertaald als een toename van de temperatuur op de meter. Dus in theorie, als de sensor defect is en de meter op de aanslag staat zoals hij is, zal de sensor een zeer hoge weerstand hebben en niet veranderen naarmate de motor opwarmt.
Als je de sensor verwijdert, kun je hem testen zoals je een thermostaat zou doen. Neem een volt/ohmmeter, test de sensor op kamertemperatuur, dompel hem dan in heet water of kokend water en kijk naar de Ohm-waarde op je meter, deze moet omhoog gaan. Als hij niet beweegt, heb je een slechte sensor gevonden.
Een andere manier is als je toegang hebt tot een handheld OBDII-scanner met Live data, je de motor PID voor de motorkoelvloeistoftemperatuur kunt bekijken. De PID gebruikt de koptemperatuursensor voor die meting, dus als de meter op de aanslag staat maar de temperatuur in de handheld anders is, kun je de koelvloeistoftemperatuursensor en het circuit nader onderzoeken.